Boek “Les tramways belges dans l’Empire Ottoman”

Cliquer sur l'image vers un résumé "Ottoman" Boek in voorraad.

On-line bestelling

Belgen creëerden en/of rustten alle elektrische tramnetwerken uit die in het Ottomaanse rijk waren gevestigd. Ze speelden een belangrijke rol in de ontwikkeling van de paardentrams van het rijk. Egyptische trams zijn het onderwerp van een apart boek, hier is het verhaal van trams in Beiroet, Constantinopel, Damascus, Saloniki, Smyrna, maar ook in Bagdad en Tripoli, evenals enkele smalspoorbanen. Het boek eindigt niet met het einde van het Ottomaanse Rijk in 1922; het gaat door tot het einde van de tramnetwerken nu onder Britse, Franse, Griekse, Libanese, Syrische en Turkse vlag.

Het beschrijft ook de trams in Aleppo die onder het Franse mandaat zijn gebouwd, evenals verschillende projecten die nooit zijn voltooid, met name in Brousse, Jaffa, Jeruzalem en Lesbos. Het eindigt met de telling van de oude trams die nu in Libanon, Istanbul en Thessaloniki overleven.

De studie is vooral gebaseerd op de archieven van de trammaatschappijen en op de Belgische en Franse diplomatieke archieven. Het is net zo goed een boek over de spoorweggeschiedenis als een avonturen- of spionageroman. Naast de ongekende geschiedenis van de netwerken en hun rollend materieel, ontdekt u grote diplomatieke manoeuvres, smerige intriges, de overvloedige baksheesh die door de Ottomaanse hoogwaardigheidsbekleders werden geëist, het bureaucratische pesten van insolvente Griekse autoriteiten of de rol van zondebokken die door de trams van Beiroet en Damascus worden onderschreven in de onafhankelijkheidsstrijd, ooit onder Franse vlag. Belgische operatoren werden geconfronteerd met meerdere geopolitieke omwentelingen, zoals de Balkanoorlogen, de 1e wereldoorlog, de branden in Saloniki (1917) en Smyrna (1922), de Grieks-Turkse oorlog en zijn afpersingen.

Na de Tweede Wereldoorlog waren alleen de netwerken van Damascus en Beiroet nog in hun handen, maar het saldo van de afkoopvergoeding van die van Thessaloniki zou worden uitgesteld tot de jaren zeventig! Naast een historische benadering zonder concessies te doen aan de praktijken van een ander tijdperk, vergeet dit boek het personeel van de trams en hun gesprekspartners niet, of het Ottomanen of expats zijn.

220 A4-pagina’s op glanzend papier 115 g/ m², karton omslag met laminering en traditionele binding door genaaide notitieboekjes, 9 inventarissen van het rollend materieel, 335 illustraties waaronder 30 tickets, 20 kaarten, 4 onuitgegeven werken van P. Meeuwig, 4 aandelen.

Prijs post inbegrepen:
44 EUR (Belgie)
54 EUR (Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland)
69 EUR (andere europese landen).
De Belgische Post vereist de vermelding van het telefoonnummer en van een e-mail van de bestemmeling in het buitenland.

Bedragen te betalen ten gunste van “Tramania vzw” op rekening BE41 0001 3319 1710 (IBAN) en bank code GEBABEBB (BIC)

Een uitgave van Tramania vzw. ISBN 978-2-9601948-4-5

Publicatie ter gelegenheid van de tentoonstelling “Orient Express” van Trainworld (Schaarbeek, vanaf 26 oktober).

Ontdek ook “Les tramways belges en Russie”, “Les tramways belges en Egypte” en « Les tramways de Tientsin ».

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,